Techniczna Komisja Inspekcyjna
Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu jako organ administracji żeglugi śródlądowej w Polsce przeprowadza:
- pomiar statku; WNIOSEK O POMIAR STATKU
- inspekcję techniczną statku; WNIOSEK O INSPEKCJĘ TECHNICZNĄ STATKU
Zadania organu inspekcyjnego, tj. Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu, wykonuje powoływana i odwoływana przez ten organ techniczna komisja inspekcyjna.
W skład komisji inspekcyjnej wchodzą:
- przewodniczący - Pani Małgorzata Opalińska-Kwaśnica
- ekspert ds. budowy okrętów, budowy silników okrętowych w zakresie żeglugi śródlądowej oraz pomiarów
statków - Arkadiusz Drulis - ekspert ds. nautyki posiadający patent żeglarski kapitana żeglugi śródlądowej uprawniający do kierowania statkiem, który podlega inspekcji oraz pracownik Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. - Pan insp. Krzysztof Kaczorowski.
- inspektor urzędu wg właściwości Delegatury w Kędzierzynie-Koźlu i Delegatury w Krakowie.
Kontakt
TECHNICZNA KOMISJA INSPEKCYJNA przy Dyrektorze Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu ul. Podwale 62, 50-010 WROCŁAW
Przewodniczący Pani Małgorzata Opalińska-Kwaśnica, telefon: 71 333 08 27, email: m.opalinska-kwasnica@wroc.uzs.gov.pl
Czynności pomiarowe statków
- Statek żeglugi śródlądowej przeznaczony do przewozu ładunków, statek pasażerski, holownik, pchacz i lodołamacz oraz inny statek nieprzeznaczony do przewozu ładunków o długości większej niż 20 m podlegają obowiązkowi pomiarowemu.
- Pomiar statku przeznaczonego do przewozu ładunków polega na ustaleniu jego nośności oraz wymiarów, natomiast pomiar innych statków polega na ustaleniu ich wyporności i wymiarów.
- Pomiar statku przeprowadza, na wniosek armatora, organ inspekcyjny, wydając zaświadczenie z pomiaru statku.
- Na podstawie zaświadczenia z pomiaru statku dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydaje świadectwo pomiarowe na okres nie dłuższy niż 15 lat.
- Statek inny niż wyżej wymieniony może być zaopatrzony w świadectwo pomiarowe na wniosek armatora.
Kompetencje i obowiązki
Obowiązki przewodniczącego Technicznej Komisji Inspekcyjnej to:
- przygotowanie pracy Komisji oraz troska o stałą poprawę efektywności jej pracy,
- organizacja pracy Komisji,
- prowadzenie spraw administracyjnych Komisji dotyczących przeglądów statków oraz pomierzania
- wystawianie odpowiednich dokumentów, obliczanie opłat administracyjnych, dbałość o przestrzeganie procedur,
- prowadzenie kalendarza przeglądów,
- przygotowywanie podróży służbowych komisji
uczestnictwo w spotkaniach i konferencjach, - ciągłe pogłębianie wiedzy w zakresie przeglądów statków,
- informowanie zainteresowanych o pracach komisji,
- wnioskowanie o zakup sprzętu niezbędnego do prac komisji w tym pomiarowego,
- prowadzenie bazy danych adresów, telefonów, faksów i adresów poczty elektronicznej specjalistów komisji, podmiotów które wystąpiły o inspekcje, instytucji klasyfikacyjnych
Obowiązki ekspertów Technicznej Komisji Inspekcyjnej to:
- przeprowadzanie inspekcji statków tym: ogólne inspekcje techniczne statków UE dotyczące m.in.: budowy statków, bezpiecznego prześwitu, wolnej burty, podziałki zanurzenia, właściwości manewrowych, urządzeń sterowych, sterówki, budowy maszyn, urządzeń elektrycznych, wyposażenia, bezpieczeństwa w miejscu pracy, pomieszczeń dla załogi, urządzeń grzewczych, do gotowania i chłodzenia, instalacji gazu płynnego, szczególne inspekcje technicznej dotyczące m.in. statków: pasażerskich, żaglowych statków pasażerskich, przeznaczonych do łączenia w zestawy pchane, holowane lub sprzężone, urządzeń pływających.łodzi roboczych, statków rekreacyjnych, kontenerowców, statków powyżej 110 m długości, o dużej prędkości.
- dokonywanie odpowiednich obliczeń dotyczących przeglądów statków oraz pomierzania,
- uczestnictwo w przeglądach statków w spotkaniach i konferencjach
Wykaz instytucji zgodnie z obwieszczeniami Ministra Infrastruktury
WYKAZ INSTYTUCJI KLASYFIKACYJNYCH UZNANYCH PRZEZ KOMISJĘ EUROPEJSKĄ
Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 sierpnia 2021 r.
(Dz. Urz. MI poz. 36)
Link do tekstu aktu prawnego: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/du-mi-2021-poz36
1. Bureau Veritas Marine & Offshore SAS
2. DNV GL AS
3. Lloyd’s Register EMEA
4. Polski Rejestr Statków S.A.
5. RINA s.p.a (Włoski Rejestr Statków)
6. Rosyjski Morski Rejestr Statków
WYKAZ PODMIOTÓW UPOWAŻNIONYCH DO WYKONYWANIA CZYNNOŚCI
INSPEKCYJNYCH STATKÓW
Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 sierpnia 2021 r.
(Dz. Urz. MI poz. 37)
Link do aktu prawnego: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/du-mi-2021-poz37
1. Bureau Veritas Polska Sp. z o.o.
2. Československý Lloyd spol. s. r. o.
3. Polski Rejestr Statków S.A.
WYKAZ PODMIOTÓW UPOWAŻNIONYCH DO WYKONYWANIA CZYNNOŚCI
POMIARU STATKU
Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 sierpnia 2021 r.
(Dz. Urz. MI poz. 38)
Link do aktu prawnego: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/du-mi-2021-poz38
1. Biuro Pomiarowe Statków Rzecznych Łukasz Gromek
2. Bureau Veritas Polska Sp. z o.o.
3. Československý Lloyd spol. s. r. o.
4. Polski Rejestr Statków S.A.
Opłaty:
Inspekcja techniczna
Tabela nr 1. Opłata za czynności inspekcyjne
Pkt |
Zakres inspekcji statku |
Wysokość opłaty w polskich złotych |
1 |
2 |
3 |
1 |
budowa: a) statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałość i stateczność, b) maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa; |
1200 |
2 |
prześwit bezpieczny, wolna burta, w tym minimalna wolna burta, oraz znaki i podziałki zanurzenia |
300 |
3 |
właściwości manewrowe |
1200 |
4 |
urządzenia sterowe |
600 |
5 |
sterówka |
400 |
6 |
budowa maszyn |
900 |
7 |
urządzenia elektryczne |
600 |
8 |
spełnianie wymagań bezpieczeństwa dotyczących ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem |
500 |
9 |
wyposażenie |
500 |
10 |
spełnianie wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy |
300 |
11 |
pomieszczenia dla załogi |
300 |
12 |
urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem |
300 |
13 |
instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych |
300 |
Tabela nr 2. Wskaźniki korygujące opłaty za czynności inspekcyjne
Obliczoną według tabeli nr 1 sumę opłat należnych za poszczególne czynności inspekcyjne należy pomnożyć przez odpowiedni wskaźnik korygujący, ustalony dla rodzaju statku oraz rejonu pływania.
Pkt |
Wskaźnik korygujący |
|
1 |
2 |
3 |
Wszystkie statki |
||
1 |
dopuszczone do żeglugi w rejonie 1 |
1,20 |
2 |
dopuszczone do żeglugi w rejonie 2 |
1,10 |
3 |
dopuszczone do żeglugi w rejonie 3 i 4 |
1,00 |
Statki towarowe bez własnego napędu mechanicznego |
||
1 |
barki do 500 t |
0,50 |
2 |
barki powyżej 500 t do 1500 t |
0,75 |
3 |
barki powyżej 1500 t |
1,00 |
Statki towarowe z własnym napędem mechanicznym |
||
4 |
barki motorowe do 500 t |
0,75 |
5 |
barki motorowe powyżej 500 t do 1500 t |
1,00 |
6 |
barki motorowe powyżej 1500 t |
1,15 |
7 |
zbiornikowce z napędem do 500 t |
1,20 |
8 |
zbiornikowce z napędem powyżej 500 t do 1500 t |
1,25 |
9 |
zbiornikowce z napędem powyżej 1500 t |
1,30 |
Holowniki pchacze i lodołamacze |
||
10 |
o łącznej mocy maszyn do 250 kW |
0,75 |
11 |
o łącznej mocy maszyn powyżej 250 kW do 500 kW |
1,00 |
12 |
o łącznej mocy maszyn powyżej 500 kW do 1500 kW |
1,25 |
13 |
o łącznej mocy maszyn powyżej 1500 kW |
1,50 |
Inne statki motorowe i żaglowe oraz łodzie robocze bez napędu mechanicznego |
||
14 |
o wyporności do 60 m³ |
0,50 |
15 |
o wyporności powyżej 60 m³ |
0,80 |
16 |
statek do połowu ryb o wyporności do 60 m³ z własnym napędem |
0,75 |
17 |
statek do połowu ryb o wyporności powyżej 60 m³ z własnym napędem |
1,00 |
Promy motorowe |
||
18 |
o nośności do 75 pasażerów |
1,00 |
19 |
o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,25 |
20 |
o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,50 |
Statki pasażerskie |
||
21 |
statek wycieczkowy o nośności do 75 pasażerów |
1,00 |
22 |
statek wycieczkowy o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,25 |
23 |
statek wycieczkowy o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,50 |
24 |
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności do 75 pasażerów |
1,25 |
25 |
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,50 |
26 |
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,60 |
Pomiar statku
WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA POSZCZEGÓLNE CZYNNOŚCI POMIARU STATKU
Pkt |
Rodzaj statku |
Opłata (zł) |
Statki towarowe bez napędu |
||
1. |
do 500 t |
300 |
2. |
od 500 t do 1500 t |
450 |
3. |
od 1500 t |
700 |
4. |
barki motorowe |
jak za barki bez napędu + 150 |
5. |
zbiornikowce |
odpowiednio jak za statki towarowe bez napędu lub barki motorowe + 100 |
Holowniki, pchacze i lodołamacze |
||
6. |
do 500 kW |
400 |
7. |
od 500 do 1500 kW |
750 |
8. |
powyżej 1500 kW |
950 |
Małe statki o napędzie mechanicznym i żaglowe, także łodzie bez silników w zależności od wyporności |
||
9. |
do 60 m³ |
400 |
10. |
powyżej 60 m³ |
750 |
Urządzenia pływające (LxBxT) |
||
11. |
bez maszyn |
300 + 0,50 za każdy 1 m³ |
12. |
z maszynami |
jak urządzenia pływające bez maszyn + 150 |
13. |
statki do połowu ryb z napędem (LxBxT) |
450 + 0,50 za każdy 1 m³ |
Promy motorowe |
||
14. |
do 75 osób |
400 + 5 za każdą tonę nośności |
15. |
od 75 do 400 osób |
600 + 5 za każdą tonę nośności |
Statki pasażerskie |
||
16. |
do 75 osób |
400 |
17. |
od 75 do 400 osób |
600 |
18. |
powyżej 400 osób |
750 |
Statki kabinowe (hotelowce) |
||
19. |
do 75 osób |
750 |
20. |
Powyżej 75 osób |
950 |
Pkt |
Czynność pomiarowa |
Opłata (zł) |
I. |
Dokonywanie pomiarów statków i określanie ich nośności lub wyporności – obliczenia |
1/5 – 2/5 opłat z pkt 1-20 |
II. |
Sprawdzenie środków ratunkowych i wyposażenia dla dopuszczalnej liczby pasażerów |
1/5 – 2/5 opłat z pkt 16-20 |
III. |
Sprawdzenie prawidłowego umieszczenia znaków wolnej burty |
35 za każdą burtę |
IV. |
Sprawdzenie rozmieszczenia znaków i symboli pomiarowych, w tym naniesienie cech lub tabliczki komisji inspekcyjnej |
25 za każdy znak lub cyfrę |
V. |
Sprawdzenie podziałek zanurzenia oraz sposobów ich rozmieszczenia |
25 za każdą parę |
Pkt |
Opłaty za czas trwania inspekcji technicznych |
Opłaty za każdą rozpoczętą godzinę i za każdego eksperta komisji inspekcyjnej |
I. |
Przegląd, inspekcja, kontrola, próby, pomiary, obliczenia, sporządzanie raportów. |
80 |
Pliki do pobrania
- Wniosek o inspekcję techniczną pdf, 163.03 KB, 04.10.2023
- Wniosek o pomiar statku pdf, 116.86 KB, 04.10.2023
- Opłaty za inspekcję techniczną pdf, 162.9 KB, 04.10.2023
- Opłaty za pomiar statku pdf, 136.85 KB, 04.10.2023
- Zarządzenie powołujące TKI UŻŚ WROCŁAW pdf, 218.29 KB, 09.01.2025
- Wniosek o pomiar statku WORD docx, 15.47 KB, 05.10.2023
- Wniosek o inspekcję techniczną WORD docx, 27.42 KB, 05.10.2023